Inlägg publicerade under kategorin Tävlingar

Av Krister - 25 oktober 2008 19:28

14:e LL för min del, såg starten på första LL på tv igår. Häftigt. Det var andra tider då fast banan var likadan. Inte alls lika fina vägar som idag utan mer terräng. Jag hörde några gubbar prata om det för några år sedan på bussen.

Bra förhållanden, torrt och fint 12-14 grader, ganska perfekt löparväder, något blåsigt bara men det märktes bara på sista milen när man sprang intill vattnet.

Kom iväg helt perfekt och hamnade i en bra fartgrupp direkt från start, det gick undan, kilometerna flög förbi. Dock vrickade, stukade eller vad det kallas jag foten vid en nedförlöpning. Landade på sidan av foten istället för under foten och fick således väldigt ont, sprang på och det gick sedan över men efter loppet och idag känns det desto mer. Det är fortfarande väldigt svullet och jag hoppas att det blir bättre de närmaste dagarna. 10 km på drygt 42 minuter är klart godkänt, 3 min tillgodo resonerar jag. Springer man 45 minuter på varje mil så klarar man medaljtiden. Andra milen gick också i ett högt tempo. På tredje milen började det gå tungt och 2,15 kändes tight, men vid 1 km kvar så hade jag drygt 4 minuter kvar och kände mig totalt avslappnad nu var medaljen säkrad. Ett bra flyt i hela loppet och jag höll ihop nästan hela loppet, första gången på flera år.

Detta är ett reportage som jag började skriva dagen efter tävlingen, har legat och inte blivit publiserat, nu kommer den i varje fall, bättre sent än aldrig...

Av Krister - 18 oktober 2008 21:36

Förväntningarna var höga efter fjolårets ökenlopp i Arninge, speakern lovade då att årets lopp skulle bli bättre. Blötare.

Visst var det blött, snorhalt. Det var en riktig tjurstart, folk drog och slet i varann under de första 50 meterna och det flög folk som vantar i gyttjan. Men efter 2-3 km blev det ett lugnare tempo. Naturligtvis vadade vi igenom kärr som var mycket blöta. Kroppen sjönk ner nästan till knäna, tungt. Det var 1-1,5 km i omväxlande vått, mycket vått och lite torrare terräng. Efter detta stråk var fötterna helt bortdomnade av kyla. Då råkade jag snubbla på en trädrot och föll pladask. Gjorde mig inte alls illa utan kunde fortsätta. Det först nu på kvällen som tån värker. Jag hade laddat med mina tävlingsskor Ascis som gjorde sin sista tävling. Jag visste att det inte var dom optimala skorna för denna terräng. Så i utförlöpningen så tog jag det rätt lugnt och försökte hålla mig på benen, blev omsprungen av många tjurar. Men uppför så sprang jag om samma killar. Kunde nog ha gått några minuter snabbare om jag hade haft mina icebug. Efter 7 km kom den berömda snöhögen och två diken som vi passerade. Misslyckade lite vid det andra diket och blev lite fuktig och gyttjig om handskarna. Sen var det ganska plant tills det numer berömda stora diket kom. 2,5-3 meter bred omöjligt att hoppa över och säkert 2 meter djupt. Jag såg framför mig att killen bara tog sats och hoppade i vattnet. Jag gjorde lite misslyckat försökt att ta det lugnt men jag fick istället ta ett simtag för att komma över. Sen var hela kroppen nedkyld men de sista 1,5 km var rätt lättlöpt. Jag kunde nog ha maxat mer men det fanns inte så mycket utrymme för detta och dessutom kändes skorna väldigt hala. 47,35 blev sluttiden och av någon anledning så finns jag inte med i resultatlistan. Vårt lag blev officielt nia men när min tid kommer och blir vi åtta.

Av Krister - 2 september 2008 21:03

Sista helgen i augusti brukar alltid vara fin så även i år, nja, det regnade inte men visst var det lite kallt att doppa sig i vattnet. 38 minuter borde vara en snabb tid men många hade snabbare och då var nog banan lite kort. Men jag är trots allt rätt nöjd med simningen, i augusti har jag simmat dubbelt så mycket som juni + juli tillsammans. Jag kunde hålla mig i klungan i några minuter innan de drog iväg, tidigare år så har alltid klungan bara dragit iväg efter 10 meter.

Cykelbanan var lite ändrad sen två år tillbaka, man kör igenom området istället för att bara vända. Bättre att vända då har man koll på konkurrenterna. Fullt ös efter 2 minuters äta och dricka. Höll nog 37 km/h i snitt fram till att banan fick en kraftig motvind, då låg jag mellan 34-36 och det började kännas jobbigt. Djävlar tänkte jag. Första varvet gick runt 1,14-1,15 vilket var enligt plan. Men väl ute på andra varvet fanns det absolut ingen krut i benen. Jag var helt slut i benen. Helt enkelt för dålig uppladdning. Alltså att jag hade tränat för mycket för tätt inpå.10 dagar i sträck utan vilodag.  Jag försökte inte direkt hålla 35 km/h utan höll mig strax över 30 och försökte spara krafterna till löpningen.

Men huu, 1 minuts löpning sedan pisspaus och så stel jag var i hamstrings och gluttarna. Mycket ont hela tiden 30 min första varvet, 31 min andra och 31 min på tredje varvet. Det var en befrielse att komma i mål. Det var väldigt bra att se resultatet direkt också. Kul  ! Det tråkiga var att det blev mycket ensamt både på cyklingen och löpningen. Inte för att jag vill ligga på rulle men det känns alltid bättre att kunna se någon framför sig.

Tävlingen gick inte direkt såsom jag hade tänkt utan jag trodde jag kunde prestera bättre och det jag nog gjort om jag hade tränat och laddat lite mer optimalt och seriöst. Ändock fick jag avsluta året med ett pb på distansen !

Av Krister - 27 augusti 2008 09:18

Ja, då var det dags att skriva någonting om tävlingen för två veckor sen.

Det var regn när jag åkte ifrån stan men när jag väl kom fram så hade det ännu inte börjat regna. Kallt i vattnet 16 grader eller liknande, jag hade 6.30 efter första varvet och tänkte, fan vad snabbt men det var inte så. Jag hade råkat trycka till knappen efter drygt 3 min så egentligen hade jag drygt 10 minuter på första av tre varv. Uppe efter drygt 30 minuter, kändes rätt bra, tungt flås och ut på cykeln, mycket vind var det denna dag och det visade sig att vi hade medvind på utvägen och motvind hem. Inte helt optimalt. Jag hackade mig förbi några stycken, rätt bra tryck i benen men inget supertryck. Körde väldigt starkt i motvinden jämfört med dom andra. Men sista 10 km gick väldigt trögt men det gjorde det för andra också. Och löpningen...oj,oj vad tungt, inte roligt och det visade sig att jag hade i stort sätt samma tid som förra året 43 minuter. En margniell förbättring jämför med förra året..

Nu är det nya tag på lördag ... lite längre och roligare...

Av Krister - 2 juni 2008 13:15

Ironman Lanzarote 2008.05.24

Förberedelserna var ganska bra, helt ok simträning, många långa cykelpass, dock inte tillräckligt många, långa och hårda enligt min bedömning så här i efterhand. Halva mars och de två sista veckorna gick bort på löpträningen, skador och sjukdom. Det kunde dock ha varit värre.

Morgonen började kl 04.25, klockan 05.15 träffades vi i receptionen och gick iväg till växlingsområdet, en promenad på 15 minuter. Det var full fart i växlingsområdet och jag gjorde två toalettbesök innan jag krängde på mig våtdräkten och smörjde in valda kroppsdelar. Sen gick jag ner till den ännu mörkare simstarten, placerade mig i 65 min gruppen, längst till höger för att slippa den värsta propellern. Det visade sig att jag fick en riktigt bra simstart. Inga armbågar, inga sparkar, ingen som ville simma över mig osv..En mycket bättre simstart än Kalmar. Alla tog det försiktigt och visade respekt för varandra tyckte jag, ingen hets. Jag var iof lite för snabb grupp men det flöt på ganska bra i alla fal, blev om simmad av många, det var inte många som jag simmade förbi. Efter första varvet låg jag enligt schemat, ganska bra till och simmade andra varvet väldigt snålt och effektivt, tappade dock tekniken efter drygt 3000 meter men det visade sig inte ha något direkt genomspegling på totaltiden på simningen. 1.15 och det är jag nöjd med, precis enligt schemat. Springa upp från stranden till växlingsområdet gick bra, hämta sin påse och springa in i tältet. Svetsningen på påsen gick sönder, där jag skulle lägga våtdräkten. Stoppade ner våtdräkten och simglasögonen och sa något till funktionärerna men det hade ingen tejp utan de rullade bara ihop den trasiga påsen, sista gången jag såg dom grejorna tänkte jag och sprang mot cykeln. Många hade tagit på sig cykelskorna i tältet och klampade de 200-800 meter man måste för att hitta sin cykel. Jag hade satt fast skorna på cykeln och kunde springa mycket fortare igenom hela cykelparkeringen. Ett smart drag. Väl uppe på cykeln så var det ganska avvaktande cykling. Jag kände mig stark men fick hålla igen, körde trots allt om en hel del folk. Efter 15 km kom den första riktiga stigningen, cykla uppför i typ 15 minuter är ingenting man gör i Sverige vanligtvis. Men det var ingenting mot vad som skulle komma. Långa rakor med motlut, man ser flera kilometer framåt i motvind och två bergstoppar. Första bergstoppen var hårdast att ta sig uppför i slutet av backen var stigningen ganska brant och en del framför mig började sick sacka för att det skulle gå lättare. Jag bara tryckte allt jag kunde och kom upp till slut. Väl uppe så stannade jag och pissade, nöjt lite av utsikten. Nedförskörningen blev inte riktigt planerad drack inget innan serpentinerna började utan fick koncentrera mig på kurvtagningarna. Cykeln är ganska överstyrd men det gick hyfsat i varje fall. Fort och kallt blev det på vägen ner jag satt och huttrade på cykeln. Val nere i dalen genom en by och kraftigt uppför igen. Den andra stigningen var inte riktigt lika svår mest desto vackrare, fin utsikt på vänster sida. Väl uppe på toppen och påfyllning av vätska så bar det uför. En härlig utförskörning, länge och fort gick det, ibland ryckte det till i styret så jag vågade inte ligga i tempobågen utan höll båda händerna på styret och försökte vara så liten som möjligt. Men rätt vad det var så kom två spanjorer cyklande i bredd förbi mig, liggande i bågen och snackade med varann. Det gick väldigt fort men de hade väl en lite annan rutin på nedförskörning. Sen kom vi till en flackare parti med vinden ryggen och nu skulle det gå undan.Men krafterna var helt slut, främst gluteus men även korsryggen ville inte vara med. Den snabba hemkörningen blev ett harvande i 25-30 km/h. Tappade inte så mycket placeringar men körde inte ikapp så många heller. Sista milen kom många ikapp och då hade jag slagit av lite på farten, men det var precis som om många ville klämma ur det sista ur kroppen innan löpningen. Det var härligt att se växlingsområdet. 7.02 blev tiden på cyklingen

Under tiden jag sprang med cykeln i växlingsområdet och ut för att hämta bagen så insåg jag att benen var helt slut. Insåg också att någon startplats i Hawaii skulle det inte bli i år. Så väl ute på löpningen sprang jag till första vätskekontroll vilket borde ha varit 1-1,5 km och under tiden låste sig nästan ryggen ett par gånger, jag började gå efter vätskekontrollen och koncentrera mig på att njuta av loppet istället. Det är sällan man får tillfälle till detta. Jag stannade vid en storbildskärm och såg när vinnaren gick i mål. Det var skoj. Sen finns det alla varianter av löpare, bra dålig och de som lever i sin egen värld. De som springer men jag går lika fort osv.. Jag saknade lite musik längs vägen som på SM och andra lopp brukar ha längs efter banan. Efter ett tag blev det tråkigt och långsamt att gå, jag började springa istället och så pågick längs hela vägen, ibland sprang jag och ibland gick jag. Så det var inga maraton blytunga ben som gick imål. Roligt att få skaka hand med tävlingsledaren som gör detta med samtliga och har förmodligen gjort det i 17 år också.

Det var en väldigt bra arrangerad tävling, förutom att registreringen ligger på club la santa förstås. Jag gillar verkligen ön och kommer garanterat åka dit mer, cykelbanan är precis i min smak, hård och oberäknelig. Trots allt så kostar det pengar och vore det inte för denna begränsning så skulle jag anmäla mig idag. Resan vara förstås också helt sjukt jobbig och det fick jag sota för hemma. 39-40 graders feber i tre dagar är inge vidare.

134 684 809 Krister Hällgren SWE 01:15:00 05:31 07:02:28 08:27 04:29:38 13:01:02