Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Krister - 9 oktober 2011 22:29

Såg lite igår på IM Hawaii på nätet och nu börjar det bli lite klass på löpningen. Tidigare har det räckt med en tid kring 3 timmar för att komma topp 5 men nu räcker 2.47 till en tredjeplats och kvaliteten på de tävlande har blivit bättre, det räcker inte med att vara en biffig  kille med stor hävstång på cykeln för att vinna. Det krävs mer och det är glädjande. Många svenskar i år också . KUl

Av Krister - 29 september 2011 21:54

Allt flöt på bra i år, logistiken var bra hela vägen till Lidingövallen och sedan blev det inte så mycket tid till uppvärmning.  Rätt varmt och skönt men trångt i starten, vet inte men det var extra trångt på grund av att det var rätt vått lite längre fram och alla skulle trängas på grusvägen. Det ramla en också 10 meter framför mej men vi sprang förbi honom så han klarade sig nog rätt bra. Trångt första km. Jag försökte springa om på vänster sidan. 2-3 km lite lättare, många duktiga tjejer som jag sprang förbi.. Heja,heja.  Höll ett högt tempo och försökte verkligen få till en bra tid och pulsklockan skrek (subjektivt) åt mej att pulsen för alldeles för hög. Jag hade rätt bra tryck i backarna och på slätlöpningen, men pulsen steg oroväckande högt. Kände mej inte riktigt i toppform, fick inte ut max ur benen. Första 10 km på 38, rätt hyfsat tänkte jag, men klockan gick ju fel förstod jag efteråt.  Höll ett maximalt tempo utan några reserver första 15 km. Sen drog jag ner på tempot och började springa lite mer på säkra sidan, ville inte chansa , såg ändå inte ut att bli något pb.. trodde jag då.. och sista 10 km hade jag rätt bra tryck och kunde ladda på rätt bra på vissa km. Joggade upp för hela aborrbacken och hade 2 eller 3 tider över 5 min/km och är lite besviken på det. 2.08 .. fick jag tiden min klocka men verkligheten var 2.12.28 lite besviken då jag fick reda på det. Men nu gäller det bara att hitta formen till årets sista marathon.

Av Krister - 28 augusti 2011 22:27

Kände mej som en Uber-biker första 10 km på cyklingen. Lätt nedför och medvind. Lätt passerade man 40 km/h utan någon större ansträngning. Sen svängde vägen och följdes av 10 km lite kurvig och ojämn väg, sedan ytterligare en högersväng mot starten igen och då var det fin väg och rakt och lite motvind. Första varvet snittade jag på 37 km/h och kände mej stark, men redan på andra varvet dog plötsligt benen, efter 50 km, blev jag omcyklad för första gången och på tredje varvet var det mest en fråga om överlevnad, gluttarna ville hoppa ur och ryggen var spänd. Helt enkelt för dåligt uthållighetstränad på cykeln, för lite mängd. Men det var ett framsteg för mej som visar att jag kan cykla fort trots allt. Jag har tidigare haft svårt att komma upp i hastighet men nu verkar det ha släppt och med rätt grundträning så..

Men dagen började med simnning 18 grader i vattnet och 25 grader i solen blev det sen, allldeles för små bojar och solen var kraftig så man såg ingenting.. tur att man inte ligger i täten utan ligger efter klungan så det var liksom bara att styra där skummet yrde. :)  36 min på simningen va en bra tid för mej och cykligen har jag skrivit om men väl på löpningen kände jag direkt att detta var inte min dag. Benen var helt urblåsta och pulsen gick inte ner på löpningen, hittade inte steget. Usch.. planen var 1.25 men nu blev det 1.30 istället och det visade sig bli sämre också. Susade förbi massor av löpare och det var kul men samtidigt hade jag inte klipp i steget och det gick tungt. första varvet på 30 .. andra 33 och tredje 34 .. säger en del.  På tredje varvet slog iof av lite på tempot, insåg att detta var inte min dag på löparbanan. Nytt PB 4,45 och 2:a H40 klassen är jag rätt nöjd med. En bra avslutning på säsongen.

Av Krister - 21 augusti 2011 21:30

11 grader och jag cyklade 19 km in till Djurgården för att delta i Stockholm Triathlon. En fulstart, körde för Skogeland som var skadad. En träningstävling för mej. Kom dit och fick min startlapp och kunde börja förbereda mej. Peter Dörlich sålde våtdräkter scheisse billigt, så jag provade en och bestämde mej för att tävla med den. Den gick utmärkt, skön och bra flytläge, tjänande nog någon minut på den uppgraderingen. Vattnet var kallt och jag har svårt att tro att det var 17 grader. Stökig start men kom iväg i varje fall, simmade snett eller om det var strömmt eller va fan det va. Långt tyckte jag det va också . 30 min enl schemat ungefär. Jag har simmat väldigt dåligt i sommar 0 km i juli, så jag är rätt nöjd med tiden. Cyklingen gick desto bättre, hade lite svårt första 5 km att komma upp i hastighet och kadens men gick det bättre, på andra varvet körde jag om en hel folk, hade ett bra snitt och power i benen. Riktigt kul, tyvärr tappade jag fokus ur cyklingen ibland då man fick parera mellan gropar i asfalten. Lite dåligt utmärkta, hoppas ingen skada sig ordentligt, fanns ett par riktigt stora gropar. På löpningen kom jag snabbt ikapp Endre och påpekande att han hade lappen på ryggen och la honom bakom mej, såg sedan att han var 5 sekunder snabbare än mej, fast jag missade ingången till målet och tog det lugnt till målet så jag hade nog kunnat pressa under 40 om jag hade velat. Andra varvet gick som smort, plöjde och sprang om folk, sista varvet var lite halvsegt och målgången var skön. Så ont i kroppen efteråt, gluttarna och underarmarna.. ha,ha.. märkligt. Pulsklockan la av i vattnet så jag fick ingen puls på hela tiden och fick ingen fullständig analys av tävlingen men neråt 1,25 i sala på löpningen är kalkylen nu. och under 40 min på simningen och 35 km/h i snitt på cyklingen, så blir det pb.

Av Krister - 24 juli 2011 21:47

Idag var det lite slagiga vindar och cykelpass stod på schemat, jag harvade mej neråt Ösmo på småvägar och väl där vände jag mot Södertälje på väg 225. Då började styret att rycka. Precis som på Lanzarote, kraftig sidovind och ändå hade jag inga högprofilshjul på cykeln. Men när sedan vägen svängde av åt höger fick jag kraftig medvind istället, kände mej stark,, ha,ha,..Totalt 100 km.

Av Krister - 11 juni 2011 20:16

Svettigt och klibbigt, härligt 100 km cykel idag och knappt en flaska vatten. Det var en skön tur, varmt och nästan racelikt, allt var blött av svett. Härligt, fler såna här dagar. Dessutom var det årslängsta på cykeln, vilket säger en hel del om min status. Siktar inte på ngn IM i sommar. Utan det blir nog 1/2 IM i Sala som blir sommarens utmaning. Lite sugen på ngn tävling i höst men har inte kollat vad som finns.

Av Krister - 29 maj 2011 08:52

kunde lika gärna ha varit 2.51.37 . Jag sprang lite på säkra sidan hela loppet för att nå målet sub3.

Kom iväg snabbt och bra och kände redan från första steget att benen var pigga. Kändes väldigt bra. Höll igen på  Valhallavägen, där man annars kan springa riktigt fort. Hade en rätt låg puls och sparade lite på krafterna för 10 km 39.10 , kunde ha varit 30 sekunder snabbare. Tog det lungt över västerbron och tappade en del placeringar.  Vid 24 km stötte jag ihop men en utlänning och vi pratade i ett par km. Vi höll samma tempo. Sen så tappade jag kontakt med honom vid en vätskestation. Men han kom in på 2.51.37 Vi pratade lite i mål.  Och jag kom in i en svacka. Lyckades få  komma igenom och runt 28 km var jag på g igen. Passade 30 km på 2.00.38 och det kändes hyggligt bra. Försökte hålla stilen och tempo till 35 km och det funkade rätt bra, sen blev jag lat och säker på sub3. Nöjt av publiken, omgivningen, smärtan och att äntligen få kommma tillbaka till Sub3. Så nu får jag höja mig en nivå för att nå sub 100 plats och 2.48 . Cykla snabbare och simma snabbare, finns att göra..